Rejtélyek, rejtvények, csodás talányok – NTP-KNI-19-0102
Újabb pályázati program valósult meg az iskolánkban a Nemzeti Tehetség program támogatásával.
„A rejtvény nem egyszerű játék, hanem egyenes út az emberi kreativitás felé. Olyan készségeket aktivál mindannyiunkban, mint a koncentráció, a kíváncsiság, a játékosság, a megoldás keresésének vágya.” Rubik Ernő
Minden program a rejtélyekhez, rejtvényekhez kapcsolódott. Titkokat kutatni, rejtvényeket megfejteni, ötleteket tovább gondolni, újakat felvetni rendkívül izgalmas és fejlesztő. A történelem rengeteg érdekes titkot rejt, a matematika fejlődése során is számos talány bukkan fel, mely a tudósokat lázba hozta, s világraszóló kérdések fogalmazódtak meg.
24 lelkes hetedikes és nyolcadikos diák vehetett részt benne. Egytől egyig olyanok, akik a kortársaik közül kiemelkednek lelkesedésükkel egy-egy téma irányt, örömmel mélyülnek el az őket megérintő témákban. Olvasnak, az interneten kutatnak, megnézik az ajánlott filmeket, sőt keresnek ilyeneket, és tudásukat szívesen megosztják a társaikkal is: kiselőadásokat, ppt-ket, tablókat, maketteket készítenek. Igénylik a plusz lehetőségeket, feladatokat. A szűkös tanórai időkeret mellett most plusz lehetőséggel kínáljuk meg őket. Képesek az elmélyült tevékenykedésre, de csoportban is egyre ügyesebben dolgoznak.
Az élet átírta a megvalósítást. Március közepéig volt módunk az iskolában tevékenykedni.
Az első alkalommal „Matematika szomorúság ellen” címmel ókori indiai talányokkal, fejtörőkkel, rejtvényekkel foglalkoztunk.
Ezután „SHERLOCK HOLMES és a többiek” címmel híres „logi-sztori” jellegű nyomozások, logikai rejtélyek megfejtése következett.
A gyerekek igazi szabadulószobákat is kipróbálhattak a Magicrooms épületében: Varázsló iskola, Csillagok háborúja témákban.
Kimagasló élményt nyújtott a gyerekeknek a nyelvi rejtvényekkel és titkokkal foglalkozó „Intarzia” és a „Nonverbális kutatás” című délután is.
Majd következtek a történelem izgalmas rejtélyei: Létezett -e a titokzatos Atlantisz, hová tűnt a krétai Labirintus, miért pusztult el Pompei? Ki lehetett a Vasálarcos? Voltak-e foglyok a Bastille-ban? Miért égett le?
Különleges esemény volt az „Amikor a logika elakad, a tudás megtorpan!” című egyetemi foglalkozás Holló-Szabó Ferenccel, az ELTE Matematika Múzeumának igazgatójával. Matematika történeti „mesélés” varázslatos módszerével ismertünk meg a híres nagy matematikai problémákat, máig megoldásra váró sejtéseket.
Topológiai rejtélyekkel is foglalkoztunk: Möebius szalag, labirintusok, Klein kancsó, köteles rejtvények, feladványok megfejtése.
Ekkor jött a távoktatás, így néhány témát az interneten keresztül valósítottunk meg. Ufó-eseményekről és megfejtésükről, népszerű filmekről és a népszerűségük titkáról tartottunk kiselőadásokat és beszélgetést online. A gyerekek híres rejtélyek felkutatásával és prezentálásával foglalkoztak. Többek között:
A Kennedy gyilkosság
A New orleansi gyilkos
A titokzatos Bermuda-háromszög
Az Enigma
Báthory Erzsébet
Drakula gróf
Titkos társaságok (pl. szabadkőművesek)
A Titanic rejtélye
És még sok más, izgalmas témát dolgoztak fel a gyerekek, s ezalatt sokat tanultak a kutatásról, a PPT készítésről.
A megvalósítás fontos elemei kerültek a táborba.
Titkosírás, kódfejtés
„A titkosítás mesterségének szépsége, amihez semmi nem fogható. Egy icipici matekkal elérhető, ami a sok-sok fegyverrel és szögesdróttal nem: egy kis matek képes megőrizni egy titkot.” Edward Snowden
Ezen a programon is a tevékenykedtetésen keresztül foglalkoztunk néhány, a történelemben fontos titkosírással, kódolással, dekódolással. Készítettünk szkütálét, Caesar kereket, jelrostélyt, foglalkoztunk a Braille írással, de a legtöbbet a Morse kódolással ismerkedtünk.
Esti mese
A táborok egyik legkedveltebb programja. Összegyűlik az összes táborlakó, és a nagyok esti „matekmesét” mondanak. Ezek izgalmas, érdekes, különleges történetek, legendák, anekdoták a matematika, fizika történetéből. Az idén a tematikának megfelelően az Enigmáról és a Bermuda háromszög rejtélyeiről, a Szent Grál legendájáról meséltek a nagyok.
Játékmaraton
Aki indulni szeretne a játékmaratonon, vállalja, hogy a logikai játékokat váltogatja, a partnereket cserélgeti, és csak játszik és játszik. Minden órában kütyübankót és valami finomságot kap. Szokták mondani a gyerekek, hogy milyen jó, hogy játékért jutalom jár!
24 órás rejtvényfejtés
A gyerekek megismerkedtek a képrejtvények típusaival, s közösen megfejtettünk néhányat. Két csíptetős táblácskát tettünk ki a táborban, jól látható helyekre. Természetesen közben zajlottak a programok, játékok. Figyelni kellett, mert csak 10 percig lehetett a tanárok fülébe súgni a megfejtést. Aki elkésett, az lemaradt egy kütyübankóról. Éjjel 3 órakor is volt egy feladvány. Nem bánták! Felváltva őrködtek, hogy le ne maradjanak!
Arra bíztattuk a gyerekeket, hogy ők is rajzoljanak képrejtvényeket. Ötletes alkotások születtek.
Fejlődhetett a fantázia és a kreativitás!
Hal-szabadító szoba
A játék célja, hogy elegendő halat, azaz halakat ábrázoló képet gyűjtsenek a csapatok a Balatonba való haltelepítéshez. Halakkal lehetett az ehhez szükséges csónak lakatot is kinyitni, azaz adott számú halért megtudhatták a kód három számjegyét és azok sorrendjét is. Az első feladatban megtanulták annak a három halnak a táplálkozási láncban betöltött szerepét és ez alapján azok értékét a játékban, melyeket a feladatok teljesítésekor kaphattak a csapatok: a ragadozó süllő többet ér, mint a mindenevő ponty és az is többet, mint a növényevő amur. A különböző helyszíneken volt matematikai logikai és térgeometriai játék is. Szelektáltak hulladékot egy számítógépes játékban és a valóságban, tanultak a halakkal és a környezetvédelemmel kapcsolatos szavakat és ezekkel memóriajátékot játszottak. Végül minden csapat megszerezte a kódot a csónak lakat nyitásához és ezzel képzeletben értékes halállománnyal gazdagították a Balatont.
Kincskeresés térképpel
A „kincskeresés” során a gyerekek egyedül, párban vagy csoportban az üdülő térképét használva betűket gyűjtöttek, amiket képekhez kapcsolva azonosítottak be. A térkép és a helyszíneken lévő találós kérdés segítségével juthattak el az 5 helyszín egyikére.
Végül a következő kérdést fejhették meg: Mit csinál a nagyid, ha 7 almát 5 felé kell osztani?
Erre a nehéz matematikai feladványra egy kis gondolkodás után mindenki rájött, kompótot készít.
Természetesen nem maradtak el a lazító, feszültségoldó és pihentető programok sem
A pályázat befejező programjai 2020. őszére tolódtak
Ezek közül az ördöglakatok titkának megismerése, és egyéni ördöglakatok készítése emlékezetes volt.
Végül a „SATOR AREPO-nyelvi vetélkedő az ókoriak és középkoriak nyomán” című programunk is megvalósulhatott. A bűvös betűnégyzeteket már az ókorban ismerték, Pompeiből is előkerült a SATOR AREPO palindrom. Szókereső játékokat játszottunk különféle betűnégyzetekből és betűrejtvényekből. Palindromok és anagrammák írásával is foglalkoztunk.
Köszönjük, hogy az NTP segítségével mindezt megvalósíthattuk.A pályázati programot Somogyi Mihályné, Kovácsné Jenei Éva, Kovács Barbara és Blazicsek Anikó valósította meg.
Budapest, 2021. 01. 13.
Az „NTP-KNI-19-0102”pályázati program megvalósítását igazolom:
Budapest, 2021. 01. 15.
Vukovich Zoltán