Kicsi művész, állj meg egy versre! NTP-MŰV-19-0201
Kicsi művész, állj meg egy versre!
Egy újabb tehetséggondozó projekt iskolánkban
A pályázat „NTP-MŰV-19-0201pályázati azonosító” számmal „Kicsi művész, állj meg egy versre!”címmel valósult meg a Nemzeti Tehetség Program támogatásával.A program kiemelt célja, hogy a gyerekek megismerjék a kortárs gyermekverseket.A versek megszerettetéséhez a kreativitást hívtuk segítségül! A gyerekek havonta 2-4 új, a tananyagban nem szereplő verssel találkoztak. A versek feldolgozása az irodalmi, a zenei, a drámai foglalkozásokon más-más szempontból lett megközelítve. Egyéni érzéseket, hatásokat keltettünk életre a vizuális tehetségterület bevonásával úgy, hogy a nyelvi készségekre, érzelmi intelligenciára is hatottunk. A fő alkotásunk egy illusztrált verseskönyv lett a megismert versekkel. A projektet számos,külsős előadó által vezetett zenei, képzőművészeti, irodalmi foglalkozástette rendkívül hatékonnyá. A mozgáskoordináció játékos fejlesztésével a lazító-gazdagító programok keretében is sok élménnyel gazdagodtak a gyerekek. A tehetséggondozó programban a negyedik évfolyamról 23 tanuló vett részt.Minden hónap elején az irodalmi foglalkozásokon megismerkedtek a gyerekek a versekkel. Az iskola folyosóján az új verseket óriásplakátokra is kitettük. A plakátokat Sági Edina a projektben résztvevő kisgyerek anyukája tervezte, a nyomtatásról is ő gondoskodott. A programhoz saját, iskolai logó is az ő munkája.
A program alapját az irodalmi és a téri-vizuális foglalkozások adták. 10-10 alkalommal került arra sor, hogy a kiválasztott verseket ezeken feldolgozzák. Geisbühl Tünde képzőművész rendhagyó műhelymunkája külön élményt jelentett mindenkinek.
4-4 alkalommal volt lehetőség a zenei és a dramatikus foglalkozásokra, amelyeken a megismert műveket újabb szempontból, újabb élményekkel gazdagodva közelíthették meg a gyerekek. Még a versek költésével, kreatív írással is próbálkozhattak. A zenei foglalkozásokon a hangzócsövekkel és a ritmustáska hangszereivel, csengőkkel, a kiválasztott verseket felhasználva, nagyszerű összjátékra volt lehetőség.Kiemelt közösségépítő szerepe volt a lazító gazdagító programoknak. 2020. 03.07-én 23 fővel a Madách Színházban néztük meg Lázár Ervin Négyszögletű Kerek Erdő című darabját. Sok kisgyerek még először volt ebben a színházban, az épület hangulata és szépsége is elbűvölte őket. Az előadás azon kívül, hogy a kikapcsolódást adott, az előadói művészet, és a képzőművészet világába is bepillantást engedett. Nagy élmény volt számukra, hogy,amit az iskolában ők adtak elő egymásnak, itt igazi színészektől látják. A színészek játékának felszabadító öröme és az előadás katartikus élménnyel gazdagítottak mindenkit. A zsonglőrfoglalkozásokon közös játékokra és egyéni gyakorlásra is sor került. Nagyszerű élmény volt a sok új zsonglőrlabdával, tányérral, poival való játék.
Váratlanul ért mindenkit a 2020. tavaszi karanténos időszak, a digitális oktatás. Példaértékű volt a gyerekek szorgalma, ahogyan helyt álltak ebben az időszakban. A kötelező tananyagon kívül, még a projektfoglalkozások feladataival is elkészültek. A Covid-19 miatt egyes programot csak a 2020/2021-estanévben tudtunk megvalósítani, és voltak terveink, amiket módosítanunk kellett a járványügyi előírásokhoz igazodva. 2020. 09. 16-án volta rendhagyó irodalomóra Varró Dániel József Attila-díjas költővel.
A gyerekek nagy lelkesedéssel hallgatták és kérdezték őt, majd természetesen az aláírások és a szelfik begyűjtésére is sor került. A találkozás mindannyiunk számára emlékezetes marad. A Csepeli Hírmondóban képes beszámoló jelent meg az eseményről.
2020. október 16-án került sor a Taiko Dobolda foglakozásra iskolánkban. A tehetséges gyereknek is nagy szüksége van a lazításra, feszültségoldásra. Erre kiválóan alkalmas a dobolás. A projekttagok ritmushangszereken játszottak. Három csoportban: taiko dobok, egyéb dobok, más ritmushangszereken, váltva. A foglalkozást Varga Tamás zeneművész vezette.Mivel a feladat a közös, jól hangzó, összerendezett ritmusú, egymásra figyelő produkció betanulása volt, ezért igen hatásosan fejlesztette a gyerekek együttműködésre való képességét.Minden jelenlévőnek óriási élményt jelentett a közös dobolás. (Csepeli Hírmondó cikke)
Az Irodalmi Kávéházat a költészet napján szoktuk rendezni iskolánkban. Idén módosítanunk kellett az időpontot a tavaszi karantén miatt, így2020. november 16-án Ady Endre születésnapjáról is megemlékezve rendeztük meg a „Verset sütiért” című programot. A projektben résztvevő ötödikesek egy újonnan tanult versért sütijegyet kaptak, melyet beválthattak az iskola cukrászdának berendezett termében. Nagyon sokan tanultak meg új verset. (A projektben szereplővers nem lehetett a választott versek között.) Csepeli hírmondó cikke.
A programsorozat zárásaként a versillusztrációkból kiállítást rendeztünk az iskolában. Az alkotók egyénileg is bemutathatták munkásságukat. Az elkészült festményekről a színes fénymásolatokat gyerekenként csoportosítva, a feldolgozott versekkel rendszerezve tettük ki a folyosó falaira. A nyomdai munkálatokért köszönettel tartozunk Molnár Verának, aki szintén a projektben részt vevő tanuló édesanyja.
Elkészült a kézi kötésű közös verseskötetünk is a feldolgozott versekből és az eredeti festményekből. A verseket a feldolgozás sorrendjében a festmények közé fűztük be. Ezt a könyvet egy külön asztalon helyeztük el a kiállításon. A könyvbe bekerült minden projekttagnak legalább egy alkotása.A könyv szerkesztéséhez szükséges informatikai feladatokat Sági Edina segítette. Köszönet érte
Minden irodalmi foglalkozáson volt színházas játék, ahol a gyerekek a megtanult verseket előadhatták egymásnak egyénileg, párokban, csoportokban.
Nagyon sok gyereknek kedvencévé vált Osváth Erzsébet: Sül a fánk című verse. Amikor elkészültek a festmények, kis kiállítást rendeztünk az osztályban,és a verset is elmondták közösen. Mire vége lett a versnek, mindenkinek jól esett a finomság, amit tényleg meg lehetett enni!
„Már a tálon a sok fánk,
Fehér cukorfelhő alól
nevet ránk.”
A dramatikus játékokon Lázár Ervin: Költői verseny című meserészletét az osztálytársaiknak játszották el a szereplők. Az egyszerű jelmezeket,díszleteket maguk készítették. A zenei foglalkozások végén a közösen létrehozott zenei-ritmikai játékokból mindig készült egy rövid előadás.A projekt kiemelt eredménynek tartjuk az egymásra figyelés, együttműködés területén szerzett tapasztalatokat. A közös játékok, a zenei, a dramatikus és a zsonglőrös foglalkozások során is tapasztalhatták a gyerekek,hogy az összefogással milyen rendkívüli eredményeket tudnak elérni.Minden előadás csakis, és kizárólag, akkor lehet eredményes, ha a résztvevők egymásra figyelve, egymáshoz igazodva tudnak játszani.
Sok új verset tanultak a gyerekek, sok, eddig ismeretlen költőt ismertek meg. Bátran kezdtek ő maguk is sikeres rímfaragásba.A projekt elérte célját. A gyerekek tapasztalhatták, hogy az alkotás, ha valódi élménnyé válik, csodálatos távlatokat nyit.A zárókiállítást végig nézve megállapíthatjuk, hogy az alkotók nagy többsége, az eddigi teljesítménye maximumát nyújtotta.A közös programokon, sok barátság alakult ki, és mélyült el a gyerekek között. Kimondatlanul is értékké vált az önmegvalósítás igénye, személyiségük sokoldalúan fejlődött.
„Ám télúton,egy reggelen,
csoda történik a hegyen”
Zelk Zoltán: Hóvirág
A projekt megvalósításában részt vevő pedagógusok: Kerekesné Garabuczi Anna, Mucsi Ildikó Irén, Petréné Kovács Erzsébet, Petz Lászlóné. A pályázatkoordinátora Blazicsek Anikó.
2020.december 31