Csodálatos geometria! – Az „NTP-MTTD-19-0235” pályázat megvalósítása
„Akit egyszer bevezettek a matematikába, azt onnan az Atyaúristen se vezeti ki.”
Mérő László
A geometria rejtelmeivel, csodáival, izgalmas területeivel foglalkoztunk. Segítségül hívtuk a biológiát, melyben felfedeztük a geometria mindennapos jelenlétét. Informatikai kompetenciákat is fejlesztettünk. Ügyeltünk arra, hogy az együttműködésre gyakran képtelen „különlegesek” átéljék a társakkal végzett alkotások örömét. Számos lehetőséget teremtettünk arra, hogy a diákok megtanulják megmutatni azt, amiben kiemelkedők. A pályázati megvalósítást térgeometriai építésekkel kezdtük, majd a természetben is kerestük a geometriai formákat. Szimmetriát figyeltünk s fedeztünk fel a mikroszkópba tett parányok világában is. Megtanultuk használni a Silhouette cameo 4 vágógépet, mely segítségével különleges formákat vághattunk ki számítógépes tervezés segítségével. Megismerkedtünk a fraktálokkal, megfigyeltük a természetben, s magunk is készítettünk fraktálokat képzőművészeti alkotással, és számítógépes programmal.
Sokat foglalkoztunk az optikai csalódásokkal, melyek a gyerekek számára a legvarázslatosabb geometriai paradoxonok. Ezt megelőzte a szem biológiai megfigyelése, működésének tanulmányozása, megértése. Az optikai csalódások kapcsán megvalósítottunk egy kiállítást, ahol a gyerekek különleges szerkezeteket segítségével figyelhették meg az optikai törvényszerűségeiről szerzett komplex ismereteket. Megszemlélték acyclotrope, phenakistoscope, praxinoscop, az óriás kaleidoszkóp működését.
A leírtak alapján a projekttagok maguk is készítettek kaleidoszkópot
Nagy örömünkre a résztvevő diákok a Covid járvány okozta karantén alatt is lelkesen dolgoztak. Meghirdettünk számukra egy 3D alkotó pályázatot, melynek neve „Pizsa-ma-tek” volt, azaz otthon, pizsamában matekozhattak. Nagyon színvonalas alkotások születtek,s a szülők is lelkesen ötleteltek gyermekeikkel.
A Fraktál élmények 1-2.: Sierpińsi-háromszög, -szőnyegmegismerése is távoktatással valósult meg.Szerencsére a tábort meg tudtuk valósítani, hiszen a nyári időszakban megengedett volt a diákokkal utazást szervezni. Nagyon sok programelem került erre az időszakra.Nevezetes tábori esemény volt, amikor Holló Szabó Ferenc, az ELTE oktatója, a Matematika Múzeum igazgatója csodálatos interaktív foglalkozást tartott a geometriai különlegeségekről.
A táborban fotóztunk, 3D hatású képeket készítettünk
Folytattuk az iskolában elkezdett zsonglőrködést, és gazdagító, feszültségoldó közös zenélést hangzó csövekkel.Idén is volt esti mese: esti „matekmesék nagyoknak” izgalmas, érdekes, különleges történetek, legendák, anekdoták a matematika, fizika történetéből, Pl.: Püthagorasz szektája, különleges halála, Ki van a lepel alatt?A „tábor fenegyerekei” logikai erőpróbán négyfős csoportokat alakítottunk ki, forgórendszerben tíz logikai feladatot kellett a gyerekeknek megoldaniuk. Menetlevélen kütyükkel értékeltük a feladatok megoldását, amit a tábor végén lévő licitáláshoz használhattak fel. A feladatvégzéshez eszközöket biztosítottunk, így a cselekvéshez kötött problémamegoldó gondolkodásukat is fejlesztettük. A csoportmunka során lehetőségük kínálkozott az egymás közötti kommunikációra, vélemények ütköztetésére, a közös megoldás elfogadására.A digitális kompetenciák fejlesztésére alkalmas feladatokkal is találkozhattak a gyerekek.
Logikai-matematikai tehetséggondozásunk egyik sajátossága a nagyméretű játékokkal való fejlesztés. Ezeket a játékokat magunk készítjük a diákok, szülők, pedagógusok, elballagott mentordiákok segítségével. Nagyon motiválók, hiszen érdekes a küllemük, szépek, különlegesek. Csapatban játsszák a gyerekek, így az együttműködés tanulására is kiválók.A mentorok már nagyon ismerik ezeket a játékokat, ügyesen ismertetik a szabályokat, segítik, irányítják a játékot.
Új játékokat is tanultunk. Beszereztünk a gyerekek számára ismeretlen logikai és egyéb fejlesztő játékokat. A játék megismerése előtt az volt a feladat, hogy a dobozban lévő elemekkel, alkossanak játékszabályt, mely saját ötletek alapján születik. Gyakori, hogy a gyerekek az eredetinél érdekesebb, egyedibb játékot találnak ki.
Játékmaraton: Aki indulni szeretne a játékmaratonon, vállalja, hogy a logikai játékokat váltogatja, a partnereket cserélgeti, és csak játszik és játszik. Minden órában kütyübankót és valami finomságot kap. Szokták mondani a gyerekek, hogy milyen jó, hogy játékért jutalom jár!
A tábori bankókat nyereményekre lehetett váltani.
Természetesen sok idő jutott az emlékek gyűjtögetésére, a kötetlen játékra, fürdőzésre, állatsimogatásra, sportolásra, kisvonatozásra, „balatonozásra”, barátkozásra.
Szerencsére, ősszel folytathattuk a megvalósítást. Erre az időszakra maradt néhány program: zsonglőrködés, képzőművészkedés.Fraktál élmények keretében megismertük aMenger-szivacsot, elkészítettük a Pitagorasz fát, és megépítettük a Sierpinski tetraédert.
„Parkettázó” technikával is készítettünk érdekes alkotásokat.
Köszönjük, hogy a pályázati programot megvalósíthattuk a támogatás segítségével.Köszönet a megvalósító kollégáknak is, Kovácsné Jenei Évának, Paragi Ferencnének, Mucsi Ildikónak, Blazicsek Anikónak.
Budapest, 2021. 01. 13.
Az „NTP-MTTD-19-0235”pályázati program megvalósítását igazolom.
Budapest, 2021. 01. 16.Sasvári Gabriella intézményvezető