„Fenntarthatóság a természetben és az oktatásban: nemzeti parkok, biológiai jelentőségű területek”
címmel iskolánk egy két éves európai uniós projektet indít öt partner ország – Ausztria, Spanyolország, Franciaország, Szlovákia és Lettország – iskoláival. Témája az ember hatása a természetre. Elsősorban iskolánkban és közvetlen környezetében végzett munkánk során igyekszünk a negatív emberi hatást kiegyensúlyozni. A projekt révén néhány diáknak lehetősége nyílik egy csereprogramra. Ennek során fogadhatnak diákokat és maguk is meglátogathatják az egyik partner iskolát, a családi elhelyezés révén beleláthatnak egymás életébe, részt vehetnek a közös programokban.
2019.10.03
From this page you can download the products made as a part of the Erasmus+ project Sustainability in Natures and Education. You can download them and share them. A link segítségével a Fenntarthatóság a Természetben és az Oktatásban című Erasmus +projekt oldaláról lehet letölteni és megosztani annak eredményeit.
Iskolánk részese volt egy két éves Erasmus+ projektnek. A hat európai iskola – Ausztria, Belgium, Magyarország, Olaszország, Portugália és Spanyolország – programját az Európai Unió finanszírozta. Központjában az együttműködés és a Tehetségpont óriás logikai játékai álltak. Ezeket akartuk a környező iskolák után más európai általános iskolákkal is megosztani. Központjában az óriásjátékok és a csapatmunka állt. A találkozókon minden iskola bemutatta a saját fejlesztésű óriásjátékait, melyeket a vendég diákok és tanárok kipróbáltak, megtanultak és azt otthon megtanították társaiknak. A külföldi találkozókra 10 tanár és 16 diák utazott, de a programban közvetve, szinte az egész iskola részt vett.
Logic Games in Collaborative Education
Our school took part in a 2-year Erasmus+ project. The programme of the European Union’s six schools –Austria, Belgium, Hungary, Italy, Portugal and Spain – was funded by the European Union. In the centre there were the giant games and collaboration. In the meetings the host schools could show their own giant games, guest students and teachers could learn and try them, then taught the games at home. Ten teachers and 16 students took part in these meetings but almost everyone in the school worked on it.
Iskolánk 3 tanára, Kovács Barbara Nikolett, Makara Rita és Paragi Ferencné, vett részt az Európai Unió Modern Methodology for Children of a Modern World című Erasmus+ projektjének továbbképzésein Horvátországban és az Egyesült Királyságban.
Az alábbiakban az ő beszámolójukat olvashatják
Tanártovábbképzés Rovinjban
„Sós” matematika
Iskolánk 2019-1-HU01-KA101-060733 számú ERASMUS + pályázatának köszönhetően 2022. július 11-22. között a meseszép Rovinjban, Horvátországban vettem részt az Engedd, hogy csináljam…A matematika tanítása az alsó tagozatban 1-2. osztályos pedagógusok részére angol nyelvtanfolyammal című továbbképzésen.
A képzést nagy izgalommal vártam, s nem is csalódtam. Oravecz Márta – a kurzust tartó előadó- személyisége, szakmai tudása, már az első perctől kezdve megfogott. Az órák jó hangulatban, rengeteg munkával teltek. A továbbképzésen részt vevő kollégák mind nyitottak, kedvesek, érdeklődők voltak, így kellemes környezetben, jól felszerelt épületben vethettük bele magunkat az elméleti és gyakorlati feladatokba.
Egy kicsit megint alsós gyermeknek érezhettem magam, hiszen ki is próbáltuk a megismert matematika játékokat, mindennap használtuk a színes rúd készletet és a logikai lapokat. Annyi dobókockát- amit sokféleképpen használtunk- még soha nem láttam egy helyen, mint amennyi Márti birtokában volt. 12 Sok, különféle eszközzel dolgoztunk, amit fel tudok majd használni a munkám során. Jó gyakorlatokkal tértem haza, amiket a kollégáimnak is átadhatok.
A matematika tanfolyam mellett az angoltudásomat is volt lehetőségem fejleszteni. Az angol órákon a nyelvtani feladatok mellett megismerkedtünk Rovinj történelmével, a város nevezetességeivel is.
Természetesen a tanulást kiegészítette a pihenés, a feltöltődés is. A Rovinjban töltött idő alatt bejártam az óváros minden szegletét, ahol kicsi, szűk utcák keresztezik egymást. Jártam a Szent Eufémia templomban. Egy hajókirándulás során eljutottam – delfinek kíséretében – Lim fjordra és nézelődhettem Vrsarban is. A forró, nyári időjárásban az Adriai- tenger biztosította a hűsölés lehetőségét.
Hálás vagyok, hogy ezt a 2 hetet Rovinjban töltöttem. Köszönöm, hogy lehetőséget biztosított a részvételre a JUTAKI Bt.- Hungary Expert és koordinátorom, Paragi Ferencné.
Kovács Barbara
Tanártovábbképző kurzus az ELC-ben Brightonban
2022 szeptemberébenlehetőségem volt, hogy részt vegyek a brightoni English Language Center (ELC) “Általános iskolás angol módszertan” című kurzusán. Az EU 2019-1-HU01-KA101-060733 számú Erasmus+ projektje tette ezt lehetővé.
Útközben Brighton felé, egy séta során, a zsongó londoni hangulatot is élvezhettem bár ott akkor már minden hír a királynő temetéséről szólt. Brightonban könnyen megtaláltam a vendéglátó családomat és az első pillanattól élveztem az ott töltött időt Amanda és James révén, akiknek köszönhetően igazán otthon érezhettem magam.
Az iskolában az órák színvonalasok és ugyanakkor élvezetesek voltak. Reggelenként Anna jó humorát és gyönyörű kiejtését és változatos módszertanát élvezhettük. Az órák igazi módszertani kincstárnak bizonyultak. A csoport állandóan változó összetétele lehetőséget nyújtott arra, hogy sok különböző nemzetiségű és akcentusú emberrel beszélhessek, bár egyikük sem volt tanár.
A temetés napján a királyi családról beszélgettünk és megnéztünk egy részletet a temetésről szóló TV közvetítésből. Érdekes volt látni, hogyan gyászolnak a britek gyászolták királynőjüket. A boltok és éttermek legtöbbje zárva volt, de az iskolánk nem. A sarkon csoportokban álltak az emberek gyertyával a kezükben a temetésről beszélve és a királynőt dicsérve.
A módszertani foglalkozások a délutáni órákon voltak. Az iskolaév az Egyesült Királyságban ugyan azon a héten kezdődött, amikor a kurzus, ráadásul a tanárképző kurzusok közül ez volt az utolsó, így a csoport sokkolóan kicsi volt. Az első héten egy csoporttársam volt, ő is Magyarországról, de a második héten egyszemélyes képzés volt. Nem az a típus vagyok, aki elsőként teszi fel a kezét, így úgy éreztem, ez nem nekem való. Ha csak egyedül vagy, vagy ketten egy órán, nem tudsz senki mögé bújni, így először kicsit stressze volt, de nagyon hasznos. A tanáraink, különösen Christian nagyon személyre szabottá az órákat és minden kérdésünk és kérésünk azonnali választ kapott.
Játékok, történetmesélési módszerek, bemelegítő feladatok és időkitöltő feladatok mind részei voltak az óráknak, ahogy a feladat-alapú oktatás alapjai is. A kurzus végére egy választott témakör feldolgozására kellett készítenem egy tervet, ami lehetőséget adott a foglalkozásokon tanult elemek felhasználására. Ezeknek a laza, barátságos hangulatú foglalkozásoknak, az ott elsajátított ötleteknek köszönhetem azt az új nézőpontot, aminek megfelelni szeretnék a továbbiakban a munkámban.
A kulturális programok olyan magas színvonalúak voltak, akár az órák. Részt vettem a várost bejáró túrán és a Wight-szigeti egy napos kiránduláson. Egyedülálló tapasztalat volt és egy lehetőség, hogy új barátságokat kössek. Az elbűvölő falvak, nádfedeles templomok és az Alum-öböl a the Needle-el olyan volt, mint egy tündérmese. Emellett jártam a Royal Pavilionban és végigmentem a Seven Sisters túraútvonalán.
Köszönöm az Erasmus+ programnak ezért a fantasztikus és igazán hasznos időszakért.
Paragi Ferencné
Videózás Norwichban
Norwich egy csodálatos város Anglia észak-keleti részén, Londontól 100 mérföldnyire, tele történelmi épületekkel, templomokkal, turisztikai látványosságokkal. Kevesen tudják, hogy Norwichban két katedrális is van, mindkettő lenyűgöző méretekkel rendelkezik: az egyik egy több, mint 100 éves római katolikus katedrális, a másik pedig egy 900 éves anglikán vallású építészeti remekmű. A legenda szerint Norwichnak 365 pubja van – az év minden napjára egy – és 52 temploma –, így minden vasárnap másikban lehet bűnbánatot tartani. Sajnos én csak 2 hetet tölthettem ott, de megpróbáltam ezek közül minél többet felfedezni.
Iskolánk 2019-1-HU01-KA101-060733 számú Erasmus+ projektje révén kaptam a lehetőséget, hogy részt vegyek itt egy továbbképzésen. Az általam választott kurzust a NILE (Norwich Institute for Language Education) intézet szervezte Jamie Keddie vezetésével, akit már Budapesten is többször láthattak azok a nyelvtanárok, akiket a történetmesélés nem csak alapszinten érdekel.
A tanfolyam címe Video and Storytelling for Language Teachers, ami egy rendkívül élvezetes, humoros, informatív és aktív részvételt igénylő kurzus volt. Nem csak azt tanultuk meg, hogyan kell egyszerű történeteket élvezetesebb módon előadni aztán feldolgozni a tanórán, hanem azt is, hogy használjunk már meglévő videós anyagokat valamelyik videomegosztó platformról, valamint hogyan készíthetünk, vághatunk mi magunk az óráinkon felhasználható videókat, és nem utolsó sorban, hogyan készíttessünk a tanulóinkkal rövid kisfilmeket, amikről aztán beszélgethetünk. Az órákon rengeteget beszélgettünk, ötleteltünk, meséltünk, ezáltal nem csak a módszertani készletemet frissíthettem fel, hanem az angoltudásom is sokat fejlődött, hiszen egy számomra majdnem ismeretlen területtel ismerkedhettem meg. A csoportomban rajtam kívül 5 spanyol anyanyelvű nyelvtanár volt, így egy hangos, jókedélyű csapat tagja lehettem, élveztem minden pillanatát!
A NILE arról is gondoskodott, hogy a többi náluk tanuló diákkal is megismerhessük egymást, minden napra szerveztek egy-egy szociális programot, pub látogatástól cambridge-i kiránduláson át zenés népdal-estig mindenféle szuper elfoglaltságot beiktattak a napjainkba.
A szállásom a Kelet-Angliai Egyetem campusán volt: egy egyágyas, kényelmes kis szobát kaptam fürdőszobával, a konyha pedig a háromszintes épület földszintjén volt, a többi lakóval közösen használtuk. Itt is nemzetközi volt a csapat, többek között olaszok, spanyolok, lettek és kazahsztániak is voltak, így folyamatosan angolul beszéltünk és rengeteg új dolgot tudtunk meg egymás országairól és a különböző kultúrákról.
Azt is megtudtam, hogy néhány hallgatójuk már nem először vesz részt a NILE-nál szervezett kurzuson, mind annyira megszerették a várost és az iskolát, hogy volt, aki már harmadjára jött el hozzájuk tanulni. Nekem is hihetetlen élményben volt részem, hálás vagyok mindenkinek, aki ehhez bármilyen formában hozzájárult.
Iskolánk egy 1 éves Erasmus+ tanári mobilitási pályázatot nyert. Ennek keretében az iskola hat pedagógusának nyílt lehetősége, hogy egy kéthetes angliai nyelvi továbbképzésen vegyen részt 2015. augusztus 3-tól augusztus 14-ig.
Ketten alsós tanítók, Kovács Barbara és Licsár Éva, akik angol nyelvet is tanítanak saját osztályaikban, egyik testnevelőnk, Patyi Béla és az iskola könyvtárosa, Radácsi Imre (ő két héttel korábban) Exeterben az IPC nyelviskolában a „BETTER ENGLISH FOR TEACHERS” kurzuson középfok közeli nyelvtudásukat elevenítették fel és kommunikációs készségüket fejlesztették.
Ketten angol nyelvtanárok, Paragi Ferencné és Szabóné Héjjas Judit egy nyelvi és módszertani továbbképzésre, az Anglolang Academy of English Language „LANGUAGE & METHODOLOGY FOR TEACHERS OF ENGLISH” kurzusára utaztunk Scarboroughba.
A program keretében utazásunk előtt a nem nyelvszakos kollégáknak Judittal nyelvi és kulturális felkészítő foglalkozásokat tartottunk, illetve mindnyájan elkészítettük az európai tanúsítványok közül a következőket: Europass nyelvi útlevél, Europass mobilitási igazolvány, Europass önéletrajz (CV).
Scarborough
Augusztus 2-án vasárnap együtt indult útnak a csapat. A Wizz Air légitársaság 9:55-kor induló járatával utaztunk Londonba. Némi ijedtség után – a csomagjainkat 1 óra 20 perces várakozás után kaptuk meg – a reptéri buszjárattal a Viktória buszpályaudvarra értünk, ahol az Exeterbe utazó csoporttól elbúcsúztunk. Ők a National Express buszjáratával mentek tovább, míg mi ketten a vasárnap is zsúfolt metrón a Kings Cross vasútállomásra utaztunk, ahonnan vonattal jutottunk el Scarboroughba este fél 7-re. Az állomáson már vártak bennünket házigazdáink.
A mobilitás legfőbb célja a nyelvi kompetencia fejlesztése, jó gyakorlatok, új módszertani ötletek megismerése, kirándulások által több ismeret szerzése az angol történelemről, földrajzi nevezetességeiről, hagyományairól. A program ennek szinte maradéktalanul megfelelt, egyetlen gyenge pontja a családi elhelyezés volt.
Mindannyian homestay, azaz családi elhelyezést kértünk abban bízva, hogy a szóbeli kommunikáció mindennapos gyakorlása mellett így többet tudunk meg az angol családok mindennapi életéről is. Ez nem mindenkinél bizonyult szerencsésnek. Tapasztalataink szerint az angol családok egy része kenyérkeresetként tekint erre a lehetőségre, és néha az előírásnak megfelelő étel és ellátás sem volt biztosítva, nem beszélve a szűkre szabott kommunikációs lehetőségeket. Volt azonban olyan szállásadó is, aki a társaságot kereste, és minden lehetőséget megragadott a kommunikációra, élvezte a vendéglátást, kiváló főztjével, kedvességével megkönnyítette a beilleszkedést az idegen környezetbe.
A kurzus ideje alatt Európa különféle országaiból érkező kollégákból (svéd, olasz, lengyel, spanyol, litván, német, bolgár) álló csoport heterogén összetételű volt. Az általános és középiskolai tanárok mellett voltak a felnőttoktatásban dolgozó kollégák is. Ennek megfelelően a színvonal igen magas volt. A rendelkezésre álló idő alatt szinte elképzelhetetlenül sok ismeretre tettünk szert.
A délelőtti foglalkozások (9-13 óra) a nyelvi fejlesztésen kívül (főleg a beszélt nyelv mindennapi fordulataival, hasznos kifejezéseivel, a legújabb, ’friss’ szókinccsel, idiómákkal foglalkoztunk), nagy segítséget nyújtottak az autentikus források, anyagok hatékony felhasználásához. Az angol oktatási rendszerrel, majd a brit kulturális háttérrel, étkezésekkel, szokásokkal ismerkedtünk, és azt a résztvevő országokéhoz hasonlítottuk. Bepillantást nyertünk egymás kultúrájába is.
Az egyórás ebédszünet 13-14 óra) ismét jó alkalom volt egymás megismerésére, a kapcsolatok mélyítésére, az angol csomagolt ebédek mennyiségének, minőségének megtárgyalására.
A délutáni módszertani órákon (14-16 óra) új feladatokat, gyakorlatokat, játékokat próbáltunk ki (a nyelvoktatás minden területének tanításához: reading, writing, listening, speaking), és saját módszereinket is megosztottuk társainkkal. Kérésünkre két délutánon az általános iskolákban használható játékokat és módszereket is tanultunk, melyek hasznosak lesznek egy ötlettár összeállításához, a tanulók motiválásához, nyelvi kompetenciájának (különösen a szóbeliség) hatékonyabb fejlesztéséhez. A foglalkozások túlnyomórészt páros és csoportmunkára épültek, a fő hangsúly a kommunikáción, az egy közös nyelv használatán volt. Ezek a délutánok vidám hangulatú, mozgalmas foglalkozások voltak. Egy alkalommal lehetőségünk volt egy íróval találkozni, aki kreatív írásórát tartott nekünk nagy átéléssel.
A két szerdai nap, valamint a szombat a szervezett kirándulások ideje volt. Először sétáltunk a Robin Hood-öböl macskaköves, szűk utcácskáin, majd felkerestük a környék egyik legszebb tengerparti városát, Whitby-t, ami a város feletti sziklán épített apátság romjairól, Cook kapitányról, a Szűz Mária templomról és sírkertjéről híres.
Voltunk az UNESCO világörökségei közé tartozó Saltaire-ben, amit egy 19. századi textilgyáros álmodott meg, hogy a munkásai jobb körülmények között élhessenek.
Haworth-ben, ahol a Bronte nővérek éltek és írták regényeiket időutazást tettünk a család ma már múzeumként működő paplakjában, valamint kedvenc helyeiken, a mocsárvilág peremén túráztunk.
York gyönyörű, öreg városközpontjában lenyűgözött bennünket Anglia és Észak-Európa legnagyobb gótikus katedrálisa, miután bejártuk a világ legnagyobb vasúttörténeti múzeumát, mely több száz mozdony, vonat gyűjteménye. Láttunk pl. gőzmozdonyokat, a Japánból származó szuper expresszt a brit uralkodóház által használt királyi vonatokat.
Betértünk néhány boltba is a középkorból megmaradt, szűk utcácskákban. és jártunk a városfalakon is.
Az egyetlen kint töltött vasárnap, a megszokott tej, gabonapehely, vajas, lekváros pirítós helyett végre egy kiadós, igazi angol reggelit ettünk (sült bab, sült sonka, sült zöldségek- pirított gomba, grillezett paradicsom, tócsni-jellegű hash brown, tükörtojás fűszeres, véres hurkával kiegészítve).
Majd a városi parkban megpihenve térzenét hallgattunk.
A zenekar tagja volt egyik spanyol zenetanár kollégánk is, aki vendégelőadóként vett részt.
Ezután felkapaszkodtunk Scarborough várába, és meghallgattuk színes történetét egy kiváló idegenvezető segítségével. Szabadidőnkben csoporttársaink társaságában a várossal ismerkedtünk. A kurzus alatt végzett munkánkról az utolsó napon az iskolától nem csak Oklevelet kaptunk, hanem a Europass Mobility Pass igazolását is.
Augusztus 15-én szombaton újra vonatra ültünk, és irány London, ahol találkoztunk az Exeterből hazatérő kollégáinkkal. Egy gyors, de izgalmas városnézés után egy órás késéssel landoltunk éjjel egy órakor a budapesti repülőtéren. Fáradtan ugyan, de új ismeretekkel, ismeretségekkel, tervekkel.
Ez a két hét Scarboroughban, ebben a gyönyörű tengerparti üdülővárosban, csodálatos lehetőség volt számunkra, hogy kissé más szemmel nézzünk munkánkra, annak új lendületet adjunk, és hogy ismeretségeket, barátságokat kössünk.
A csoportunk tagjaival levelezési listánk segítségével a kurzus után is folytathatjuk, erősíthetjük a kialakított kapcsolatunkat levelezés, Skype, vagy akár egy közös projekt útján akár diákjainkat is bevonva.
A megismert új módszertani ötleteket, feladattípusokat szeretnénk megosztani a munkaközösség tagjaival, a többi kollégánkkal, és hasznosítani a tanórákon és tanórákon kívüli foglalkozásainkon, a tehetséges tanulók versenyekre, vizsgákra való még eredményesebb felkészítésében, mint ahogy a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek motiválásában, felzárkóztatásában is, és még akár a másik szakunk óráinak színesítéséhez is fel tudjuk használni.
A legnagyobb nyereség azonban az a magabiztosság, amit a két hetes intenzív társalgás adott az embernek, és ami csak nyelvi környezetben lehetséges.
ParagiFerencné
Exeter
Better English for Teachers
ELŐZMÉNYEK
Miután Londonban szétváltunk, ránk egy röpke 5 órás buszút várt, valamint Exeterben a házigazdáink. Béla – a szerencsés- egy idősebb házaspárnál lakott, akik igazán szívükön viselték első magyar vendégük kényelmét, jólétét. Barbi és én olyan házaspárhoz kerültünk, ahol az étkezés nem a legfontosabb része volt a vendéglátásnak, amire az angolokra oly jellemző takarékosság is rányomta bélyegét.
Az első délelőtt minden praktikus ismerettel elláttak minket.
Kaptunk órarendet, heti rendet, egy kéthetes buszbérletet, ajtókódot, Wi-fi kódot, a város térképét. A bemutatkozó kör után világossá vált számunkra, hogy nem lesz gond a megértéssel és a ránk váró tanulmányi munkával. Első nap délután megismerkedtünk a várossal, mely két hétre az otthonunk lett.
MUNKA
Tanárunk, Esther Thomas egy lelkes mosolygós fiatal lány úgy állította össze a két hét tananyagát, hogy a nyelvtani feladatokat mindig oldotta egy kis játékkal. Az órák hangulata fantasztikus volt, rengeteget nevettünk. Ezt, egyrészt köszönhettük a csoporttársainknak csak úgy repkedtek a poénok) másrészt maguknak a feladatoknak.
Mindig párosan, vagy csoportban dolgoztunk. Kihívás volt megértetni magad, vitatkozni, meggyőzni a másikat, és közösen valamilyen eredményre jutni például abban, hogy milyen foglalkozású csoporttársunkat dobjuk ki a hőlégballonból. Azonban ez adta a munka nagyszerűségét is, hogy teljesen más nációhoz tartozó emberekkel kellett együttműködnöd.
Csoportunkba olaszok, lengyelek, spanyolok, és kanári-szigetekiek jártak. Érdekes volt, amikor sztereotípiákat kellett gyűjtenünk egymás országáról, népéről. Tanárunk szerint a magyarok nagyon szorgalmasak….ezt -úgy tűnt- mi is bizonyítottuk.
Angliáról, az Egyesült Királyságról, és Nagy-Britanniáról is rengeteg megtudtunk. Sok hasznos kifejezést megtanultunk, amit a hétköznapokban is felhasználtunk. Például amikor kiküldtek a városba egy feladatsorral, hogy érdeklődjünk, nyomozzunk.
KIRÁNDULÁS
A 12 nap alatt négyszer kirándultunk, lenyűgöző helyekre jutottunk el. Elsőként egy tengerparti városba Sidmouth-ba mentünk, ahol éppen nemzetközi tánctalálkozó volt.
A nagyszinpadon kívül mindenhol utcazenészekbe, kóruscsoportokba botlottunk, akik a dermesztő hideg és tengerparti szél ellenére vígan daloltak. Mi a forró cornish pasty-val próbáltuk melegíteni elgémberedett kezünket, míg az angol gyerekek nyári ruhácskában mezítláb pancsoltak a tengerben.
Szombaton Tintagelben jártunk, ami Artúr király és kerek asztal lovagjai története miatt híres környék. Miután fellihegtünk a több száz lépcsőn, csodálatos kilátás tárult elénk az Atlanti-óceánra. Szerettük volna a hegycsúcson elfogyasztani ebédünket, de beláttuk, hogy az erőszakosan támadó sirályok miatt ez lehetetlen.
Boscastle-ben Cornwall északi partján egy kis kikötő faluban nem hagyhattuk ki a boszorkány múzeumot, a hegyre vezető ösvény mentén pedig megbizonyosodtunk róla, hogy tényleg szinte minden családhoz tartozik egy kutya is.
Vasárnap Bath-ban, az egyetlen meleg vizes forrással rendelkező fürdőhelyen jártunk, amit a világörökség részének nyilvánítottak. Egy ókori római fürdőt látogattunk meg, ami időszámításunk után 75 óta működik.
A második héten az Exmoor Nemzeti Parkban jártunk, ahol két bűbájos angol faluban néztünk körül, és a sziklák völgyében is készítettünk egy-két fotót.
SZÓRAKOZÁS
Szabadidőnkben az angol életmóddal igyekeztünk ismerkedni csoporttársaink társaságában. Természetesen gyakoroltuk a nyelvet is. Az angol mellett mindenki tanítgatta a másikat saját anyanyelve legfontosabb szavaira. Ilyen alkalmakkor tudtuk még jobban megismerni a másikat. Leginkább az országukról, munkájukról, az oktatási rendszerről beszélgettünk.
A ZÁRÓ PREZENTÁCIÓ
A kurzus végén mindenkinek készítenie kellett egy prezentációt. A témát mi választhattuk meg. Úgy gondoltuk, hogy a két hétről készítünk egy fényképekkel teletűzdelt rövid összefoglalót, lezárva a két ország legfőbb különbségeivel.
A kapott értékelés is bizonyította, hogy a magyarok tényleg szorgalmasak, nem volt okunk szégyenkezni a nemzetközi mezőnyben.
Azóta tudatosabban keressük az angol nyelvű média hírműsorait, kvízeit, szórakoztató és ismeretterjesztő filmjeit.
Az ott tanult módszereket nemcsak angol, hanem magyar, matematika és osztályfőnöki órán is tudjuk majd kamatoztatni.